Konkurrensen om kompetenta och engagerade medarbetare blir allt tuffare på arbetsmarknaden. Företagen måste ha en tydlig strategi för hur de kan locka till sig de bästa medarbetarna och behålla dem.
Viktigt att tydliggöra sitt erbjudande och hålla vad man lovar
Ett starkt arbetsgivarvarumärke, eller employer branding, handlar om att skapa positiva och tydliga associationer till företaget genom att positionera sig som och leva upp till att vara det bästa valet för medarbetare. För att kunna göra det måste det finnas en insikt om vad företaget står för idag, hur medarbetarna uppfattar sin arbetsplats och vad vi har för attraktivt att erbjuda.
92 % väljer arbetsgivare som arbetar aktivt med värdegrundsfrågor
Att en stark och tydlig värdegrund är en viktig framgångsfaktor kan man bland annat se i en undersökning gjord på uppdrag av Identx där 92% av de svarande tycker företagets värderingar är viktiga när de väljer arbetsgivare. Du kan läsa om hela undersökningen genom att klicka här.
Identx hjälper till med alla steg i processen att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke, från vad företaget står för och vad som särskiljer arbetsplatsen till implementering i organisationen och ut mot marknaden.
Metod: Analys och workshops, processledning, positionering, budskap, implementeringsprogram
Nytta: Ett starkt arbetsgivarvarumärke som skapar engagerade och lojala medarbetare och lockar till sig nya talanger.