Projektbeskrivning

Engströms Beg.in

– Koncept, namn & logotyp samt lanseringskampanj

Kundens utmaning

När Engströms etablerade en ny begagnathall i Linköping ville de samtidigt sätta en tydlig position och skapa ett enhetligt koncept för försäljningen av begagnade bilar. Utbudet har hittills varit aningens spretigt med två märkesprogram för begagnat (Das WeltAuto och Audi Approved:plus) kombinerat med försäljning av äldre bilar och andra märken. Eftersom intresset för begagnade bilar ökar var ambitionen också att hitta rätt argument och öka kommunikationen gentemot prioriterade målgrupper; framför allt yngre (25-35 år), familjer men också äldre med ändrad livssituation samt personer som vill hemestra och öka sin rörlighet i pandemitider.

Identx fick uppdraget att arbeta fram ett samlande koncept för begagnade bilar som framför allt ger de prioriterade målgrupperna argument att välja Engströms.

Vår lösning

Koncept, kommunikationsstrategi och kampanj

Arbetet inleddes med en omvärldsspaning bland konkurrenter och en minipejling bland några av Engströms kunder som nyligen köpt begagnad bil. Det gav fördjupade insikter kring vilka faktorer som är viktiga vid köp av begagnad bil. Många upplever oro och funderar på om de fått rätt värdering av bilen, därför värdesätts också trygghet och ärlighet. Och fler och fler inser att det, istället för att köpa en ny bil, är mer hållbart att använda det som redan finns på marknaden.

 

Hållbarhetsfrågan är något som hela organisationen arbetar med dagligen och som man vill jobba ännu mer med för att kunna påverka hela branschen. Den nya hallen har exempelvis fått solceller på taket. Att fortsatt förknippas med hållbarhetsfrågan kändes viktigt och där valde vi att låta positionen och det nya namnet ta avstamp i just det.

Vi tog fram namnet Engströms Beg.in som skapar associationer till just begagnat, men också signalerar att det är en ny början för begagnade bilar. Konceptet bygger på att vi personifierar den begagnade bilen och genom mer känslomässiga budskap lyfter den som en erfaren och trygg resekamrat, som är redo för nya äventyr.

Lanseringskampanj

Identx tog fram en kampanj som inkluderade stortavlor, annonsering i print och digitalt samt radiospottar och annonsering i SOME. Tre filmer togs också fram i samarbete med Gryt Film. En egen webbsektion byggdes upp tillsammans med Bishop Media som fungerar som nav för kommunikationen och avsändare för Engströms Beg.in.

Om Engströms

Engströms Bil är en del av familjeägda Engströmkoncernen som har försäljnings- och serviceverksamhet i Linköping, Vimmerby, Västervik samt Kisa. Företaget är auktoriserad återförsäljare av Audi, Volkswagen, Skoda, SEAT, Cupra, Volkswagen transportbilar och Scania. Totalt omsätter koncernen 1,3 miljarder SEK och har cirka 250 anställda.

 

Se alla case