Projektbeskrivning

Stadsmissionen julkampanj

– koncept, filmmanus och digital & fysisk marknadsföring

Bakgrund

Linköpings Stadsmission och Stadsmissionen i Norrköping är en del av Sveriges Stadsmissioner, och arbetar för att stötta människor i socialt och ekonomiskt utsatta livssituationer. De erbjuder till exempel akut basstöd i form av mat och värme, men även långsiktigt stöd för att stärka människor och möjliggöra förändring och egenmakt.

Vårt uppdrag och lösning

Stadsmissionerna i Linköping och Norrköping behövde hjälp att skapa en emotionell kampanj inför julen 2021. Syftet var att samla in pengar från privatpersoner och företag och ta vara på den period på året där vi ger som mest till behövande.

Identx tog avstamp i en stark symbol för julen, som de allra flesta har en känslomässig relation till: tomten. Tomten skapar associationer till julmys, julklappar och en stämningsfull julafton med de närmsta. För barnen, kanske det viktigaste med hela julen.

Men tomten stannar inte vid alla dörrar. I Linköping och Norrköping finns det många familjer som lever i ekonomisk utsatthet, där tomten och julklappar är långt borta. Här kan vi alla bidra för att stötta familjer under julen, men även därefter när den kämpiga vardagen fortsätter.

Identx skapade konceptet ”Tomten stannar inte vid alla dörrar” och producerade, ihop med Lavette film, en reklamkampanj för sociala medier och TV, men som även gick på radio och syntes som utomhusreklam i Linköping och Norrköping. Den digitala annonseringen och optimeringen hanterades av vår partner Adgrabber.

PR & kommunikation
Digital marknadsföring
Budskap
Se alla case