Projektbeskrivning

Swedish Pork

Koncept, logotyp, varumärkesplattform och grafisk identitet

Sveriges Grisföretagare är branschorganisationen för landets grisproducenter. Organisationen arbetar för att utveckla näringen, föra grisböndernas gemensamma talan och kommunicera kring grisköttet.

Kundens utmaning

Sveriges grisföretagare stod inför utmaningen att griskött blivit mindre populärt jämfört med andra köttslag. Många unga anser att det är anonymt och inte så trendigt, nyttigt eller hållbart. För att fortsätta vara en viktig ingrediens i det svenska köket behövdes bilden av svenskt griskött förändras och kunskapen om livsmedlet öka. Sveriges Grisföretagare vill framförallt nå unga, medvetna konsumenter med budskap kring smaken, hållbarhetsarbetet som pågår i branschen och de viktiga näringsämnena som köttet innehåller.

Identx fick uppdraget att med kommunikationsinsatser bidra till att öka konsumtionen av svenskt griskött och berätta om köttets många fördelar. Kort och gott – ge konsumenten argument att köpa svenskt griskött och förflytta grisköttets position.

Vår lösning

Koncept, varumärkesplattform, kommunikationsstrategi:

Arbetet inleddes med inläsning av en större analys som Sveriges grisföretagare tagit fram. Materialet gav insikter kring hur svenskt griskött uppfattades i flera avseenden. Med avstamp i analysen och egen omvärldsspaning skapade vi kommunikationskonceptet SweDish Pork, ett långvarigt koncept som är tydligt kopplat till mat genom användningen av ”Pork” istället för gris. Det var också viktigt att betona de svenska värdena. Med ett engelskt uttryck blir kommunikationen trendig och fräsch, och passar målgruppen som använder engelska uttryck i vardagsspråket. I tonaliteten pratar vi gärna ett snackigt språk med andra uttryck som förstärker budskapen. Budskap togs fram för att kommunicera kring områdena Smak, Hållbarhet, Hälsa, Trygghet.

Varumärkesplattformen bestod bl.a. av koncept, grafisk profil, budskap och tonalitet, målgrupper, kanaler, bildspråk/visuellt uttryck. Logotypen delades upp på tre rader (SWE-DISH-PORK) för att lekfullt skapa associationer till Svenskt, Mat och Gris.

Det visuella bildspråket eftersträvar renhet, enkelhet och en äkta och naturlig känsla. I fokus står pork ihop med grönsaker, så kallade gröna smakkompisar.

Kommunikationsstrategin bygger på att finnas i relevanta kanaler, som möjliggör både eget innehåll och träffsäker annonsering. Vi varvar kampanjer med PR och förändrar vårt arbete och taktik baserat på utfallet.

Webb, produktioner och sommarkampanj:

Konceptet och profilen togs ut på webbsida, där vi stod för struktur och texter, och Bishop Media för programmering och skisser. Webbsidan fungerar som nav för kommunikationen och avsändare är SweDish Pork.

Under sommaren 2020 skapades en grillkampanj där kända kockar grillade porkrätter som filmades och fotades. Materialet rullades ut som annonser mot valda målgrupper och lades även på webbsidan och sociala kanaler. Filmerna producerades av Gryt film, där vi arbetade fram innehåll och upplägget.

Se alla case